EOS R5 na bezkrwawych łowach

Untitled photo

Z systemem  EOS R zdążyłem się już zaprzyjaźnić – pierwszy korpus z tym bagnetem używam od stycznia 2019 roku. EOS R spełniał większość moich oczekiwań: absolutnie cicha migawka, odchylany wyświetlacz, szybki i celny AF, przyzwoita ergonomia itp. Ale przyszedł czas na zmiany i na przełomie kwietnia i maja R5 na stałe trafił do mojego plecaka. Wcześniej miałem ten korpus na testach podczas wyjazdu na daleką północ – szczegóły znajdziecie pod linkiem.

Natomiast przez ostatni miesiąc sprawdzałem nowy korpus w pełnym boju – na bezkrwawych łowach – mojej ulubionej dziedzinie fotografii. Dla dociekliwych każde zdjęcie ma zapisane w EXIF informacje na temat ustawień aparatu w momencie wyzwalania migawki.

Czy R5 to tylko lifting pierwszego korpusu R, czy godny następca? Zapraszam na krótkie podsumowanie moich pierwszych wrażeń z użytkowania nowego sprzętu.


Oko w oko ze zwierzętami, czyli ANIMALS FACE DETECTION AF 


EOS R5 „widzi” oczy nie tylko ludzi, ale również zwierząt. To była dla mnie bardzo dobra wiadomość. Przyzwyczaiłem się do korzystania z funkcji wykrywania oka ludzkiego w EOS R i bardzo mi się to spodobało. Natomiast zróżnicowanie morfologiczne zwierząt jest zdecydowanie większe i miałem obawy co do skuteczności tego systemu u zwierząt. Podczas pierwszych wyjść w teren w pierwszej kolejności korzystałem z AF punktowego, a dopiero później przełączałem się na wykrywanie oka.

Obecnie jest na odwrót. Wykrywanie oka w EOS R5 w większości przypadków naprawdę działa reeeeweeeeelacyjnie. Pierwsze próby wykrywania oka dobrze wypadły na koziołku delikatnie przysłoniętym wysokimi trawami.

Pierwsze testy wykrywania oczu u zwierząt

Problemy mogą pojawić się, gdy mamy rozbudowany przedplan, który zasłania oko modela. Wtedy koniecznie należy używać ustawień AF: Case 2 – stałe śledzenie obiektów, ignoruj przeszkody. Dla pewności pod jednym z funkcyjnych przycisków na obudowie mam zapisaną funkcję punktowego AF, żeby w krytycznej sytuacji szybka przełączyć tryb działania AF i na chwilę wyłączyć wykrywanie oka.

Za zasłoną trzeba umiejętnie korzystać z AF

Szybko zacząłem ufać nowemu systemowi wykrywania oka. Dzięki nowej funkcji ustawianie ostrości na zwierzęta jest dużo szybsze, łatwiejsze i precyzyjniejsze. Ostrość ustawia się sama we właściwym miejscu, a ja mogę bardziej skupić się na kompozycji kadru.

Małe oczy bobra trafione przez AF

Wydawało mi się, że jednym z trudniejszych momentów będzie śledzenie oka dzięcioła czarnego pod ostre światło lub namierzanie małego oczka bobra w słabych warunkach oświetleniowych… w obu przypadkach system małą ramką wskazywał właściwe miejsce – sprawdźcie sami, jak to wyglądało w przypadku dzięcioła czarnego.

Zrzut ekranu z Digital Photo Professional 4

Dodatkowo system wykrywa oko stosunkowo szybko – nawet jeśli model nie wypełnia dużej powierzchni kadru.

Mały model w kadrze również przykuwa uwagę AF


Setki zdjęć z jednego wypadu, czyli 20 KLATEK/sekundę


Szybkostrzelność nowego korpusu jest dla mnie kosmiczna. Generalnie nie potrzebuję aż tak szybkiej serii, ale bardzo lubię korzystać z elektronicznej migawki. Wychodzę z założenia, że lepiej mieć z czego wybierać, niż martwić się, czy w serii trafi się dobry kadr. Do szybkiej serii musiałem się przyzwyczaić – cięgle się tego uczę. Zbyt długa seria w statycznych ujęciach wymaga poświęcenia sporej ilości czasu na przeglądanie tych samych zdjęć…

W ciągu ostatniego miesiąca zrobiłem R5 około 10 tysięcy kadrów, z czego większość to zdjęcia z foto-łowów. Maj i początek czerwca były wyjątkowo obfite w tematy przyrodnicze. Często ryzykuję z dłuższymi czasami naświetlania – do 1/50 – 1/25 sekundy, co przy żywych modelach nie zawsze daje ostre kadry, ale zawsze daje szansę na maksymalnie niskie ISO i najlepszą jakość zdjęć. Używanie tak szybkiej serii umożliwiło mi wyciągnięcie choć jednego nieporuszonego zdjęcia z sesji.

20 klatek na sekundę pozwala wybrać to jedno ujęcie


Trochę stabilniej niż w R, czyli STABILIZACJA MATRYCY


Bardzo pomocna jest stabilizacja matrycy, która w połączeniu ze stabilizacją w obiektywie pozwala robić ujęcia z ręki lub z jednonożną podporą (monopodem) np. podczas podchodu na sarny lub puszczyki.

1/25 i 1/50 sekundy z EOS R5 oraz 400/2.8 IS II


Dużo pikseli, czyli matryca 45 MPIX


Podczas obróbki często zdarza mi się kadrować. Tu pole do popisu jest naprawdę duże. Wycinając z matrycy R5 kadr APS-C wciąż mam do dyspozycji około 17 Mpix.

"Jedyne" 15 Mpix wycięte z matrycy R5

Dodatkowo najlepsza optyka, jaką posiadam w połączeniu z TC nie ma problemu, żeby obsłużyć taką rozdzielczość – 400/2.8 IS II z TC 1.4 nie pokazuje „mydła”.

EOS R5 + 400/2,8 + TC 1,4

Możliwości wysokiego ISO nie badałem laboratoryjnie – jest podobnie, jak w R. Jakość zdjęcia na wysokim ISO zależy od zastanego światła, dlatego różnie to wygląda w różnych warunkach. Moja maksymalna akceptowalna wartość ISO w R i R5 to 12 800. Efekty oceńcie sami – ISO 8000-12800, zdjęcia przycięte w oryginale do około 5 tys. pikseli na dłuższym boku po standardowej obróbce w LR:

ISO 8000 - 12800


ERGONOMIA


Na ten temat pisałem już podczas relacji z wyjazdu do Norwegii – jest bardzo dobrze. Ilość przycisków i miejsca na palce dla mnie jest w sam raz.


VIDEO


Jest dużo lepiej, niż w R – 4K bez cropa i w bardzo dobrej jakości. 8K dla bardzo wymagających. Coraz częściej korzystam z czerwonego przycisku.


Dla mnie R5 to Rewolucja – projekty, które mam w głowie od lat będę mógł w końcu zrealizować. Zdalne wyzwalanie elektronicznej migawki z możliwością automatycznego ustawiania ostrości na oko modela bardzo ułatwiają robienie zdjęć, o których wcześniej mogłem tylko pomarzyć, ale o tym innym razem…


Oby czasu i chęci nie zabrakło ;-)


Wszystkie wiosenne sesje starannie przygotowywałem, by jak najmniej ingerować w świat zwierząt. Długa ogniskowa, cicha migawka, odpowiednie masowanie i dużo wytrwałości… to recepta na udane zdjęcia. Sprzęt Canona od lat kupuję w najlepiej zaopatrzonym sklepie Fotoforma.pl - zawsze miła, szybka obsługa i najlepsze ceny :-)


Na podsumowanie kilka ujęć od kuchni z ostatniego czasu.

Od kuchni z EOS R i R5

Efekty leśnych zasiadek z EOS R5


Jeśli jesteś zainteresowany współpracą, interesuje Cię jakieś zdjęcie, chcesz zamówić wydruk

lub po prostu masz jakieś inne pytanie, to napisz do mnie :-)    

If you are interested in cooperation, you're interested in a photo, you want to order a printout

or have any other question, then write to me :-)



Powered by SmugMug Owner Log In